Masters and apprentices. Musical trajectories and social profiles in Bahía Blanca’s private conservatories towards the beginning of the 20th century

Main Article Content

María Noelia Caubet

Abstract

Since the end of the 19th century, the great expansion of private conservatories in Bahía Blanca highlighted the growing interest of society in musical instruction. This article aims to reconstruct, through the analysis of records, institutional memories, concert programs, regulations and periodical press, the careers of the teachers and students who attended said institutions towards the beginning of the 20th century. According to this study, musical education was conceived as a civilizing mission that enabled individual and social improvement, as a means to build ties and as a possible professional activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Caubet, M. N. (2024). Masters and apprentices. Musical trajectories and social profiles in Bahía Blanca’s private conservatories towards the beginning of the 20th century. Trabajos Y Comunicaciones, (60), e208. https://doi.org/10.24215/23468971e208
Section
Articles

References

Agesta, M. N. (2016). Páginas modernas. Revistas culturales, transformación social y cultura visual en Bahía Blanca, 1902-1927. Bahía Blanca: EdiUNS.

Agesta, M. N. (2014a). Del club social al asociacionismo cultural: La Asociación Cultural de Bahía Blanca (1919-1927). En B. M. Conte, et. al. (Coord.), Calidoscopio del pasado. XIV Jornadas Interescuelas de Historia– Departamento de Historia. Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras, UNCuyo.

Agesta, M. N. (2014b). Entre el asociacionismo cultural y el impulso estatal. Los primeros salones y los intentos de institucionalización de la plástica en Bahía Blanca (1924-1926). En VI Jornadas de historia de la Patagonia “Pasado y Presente: encuentro entre las Ciencias Humanas y Sociales con la Historia”. Cipolletti: Universidad Nacional de Comahue.

Agesta, M. N. y López Pascual, J. (Coords.). (2019). Estado del arte. Cultura, sociedad y política en Bahía Blanca. Bahía Blanca: EdiUNS.

Caubet, M. N. (2021). Los lugares de la música. Prácticas, agentes y redes en los conservatorios privados de Bahía Blanca durante la primera mitad del siglo XX. PolHis. Revista Bibliográfica del Programa Interuniversitario de Historia Política, 13(26), 185-218.

Caubet, M. N. (2020). «Civilizar el oído» Asociacionismo cultural y consumos musicales académicos en Bahía Blanca (1930-1959). Estudios del ISHIR, 10(27), 1-27.

Caubet, M. N. (2016). La música como expresión de la 'alta cultura' en Bahía Blanca. La oficialización del canon en el Conservatorio de Música y Arte Escénico (1957). Cuadernos del Sur, 45, 83-104.

Bitran, Y. (2013). La buena educación, la finura y el talento. Música doméstica en las primeras décadas del México independiente. En R. Miranda y A. Tello (Coords.), La música en los siglos XIX y XX (Tomo IV) (pp. 112-153). México: Conaculta.

Bourdieu, P. (2002). La Distinción. Criterios y bases sociales del gusto. México D.F.: Taurus.

Bracamonte, L. (2019). Estudiar con asistencia estatal: solicitudes de becas en Bahía Blanca durante la década de 1920. En Y. De Paz Trueba, Infancia, pobreza y asistencia. Argentina, primera mitad del siglo XX (pp. 99-120). Rosario: Prohistoria.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Fernández S. y Yunis, M. (2016). Notas Serenas. Las hermanas Cossettini y la enseñanza de la música en su experiencia educativa en Rosario, Argentina. Revista Mexicana de Historia de la Educación, IV, 69-86. DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v4i7.74

Freund, G. (1993). La fotografía como documento social. México: Ediciones Gustavo Gili.

González Bernaldo de Quirós, P. (2007). La sociabilidad y la ‘historia política’. En J. Peire, (Comp.), Actores, representaciones e imaginarios (pp. 65-109). Caseros: EDUNTREF. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.24082

Gutiérrez, T. y Lobato, S. (2019). Alberto Ginastera y su proyecto de formación musical integral: el Conservatorio de Música y Arte Escénico de La Plata (1948 - 1952). En S. L. Mansilla, et al. Malambo, truculencia y legado: apuntes para el análisis de la obra de Alberto Ginastera (pp. 107-120). La Plata: Ediciones Gilardo Gilardi.

Huseby, G. y Plesch, M. (1999a). La música desde el período colonial hasta fines del siglo XIX. En J. E. Burucúa (Dir.), Arte, Sociedad y Política., Tomo I, (pp. 217-268). Buenos Aires: Sudamericana

Huseby, G. y Plesch, M. (1999b). La música argentina en el siglo XX. En J. E. Burucúa (Dir.), Arte, Sociedad y Política, Tomo II, (pp. 175-234) Buenos Aires: Sudamericana.

Kingsbury, H. (1988). Music, Talent and Performance: A Conservatory Cultural System. Philadelphia: Temple University Press.

López Pascual, J. (2016). Arte y trabajo. Imaginarios regionales, transformaciones sociales y políticas públicas en la institucionalización de la cultura en Bahía Blanca (1940-1969). Rosario: Prohistoria.

López Pascual, J. (2015). Entre Evita y Rigoletto: políticas públicas de la cultura y refuncionalización del Teatro Municipal de Bahía Blanca durante el primer peronismo. En Y. Leonardi, Teatro y Cultura durante el primer peronismo en la provincia de Buenos Aires (pp. 109-134). La Plata: Instituto Cultural de la provincia de Buenos Aires.

Maggio Ramírez, M. y Guillamón, G. (2018). Estéticas de la civilidad. El 'buen gusto' en la prensa porteña de 1801-1827. Estudios sobre el mensaje periodístico, 24(1), 753-767. DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.59977

Malosetti Costa, L. (2001). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Martínez, A. T. (2013). Intelectuales de provincia: entre lo local y lo periférico. Prismas. Revista de Historia Intelectual, 17, 169-180.

Musri, F. G. (2016). Ingreso y aportes de músicos locales a la temprana radiodifusión sanjuanina. Revista del ISM, Número Especial, 72-103. DOI: https://doi.org/10.14409/ism.v0i15.6078

Musri, F. G. (2013). Prácticas musicales y radiodifusión en San Juan en la década de 1930. En F. Sammartino (Dir.), Músicas populares. Aproximaciones teóricas, metodológicas y analíticas en la musicología argentina 2 (pp. 165-191). Córdoba: Buena Vista Editores.

Musri, F. G. (Dir.). (2006). Reconstrucción de los espacios socio-musicales en San Juan (1944-1970). San Juan: Universidad Nacional de San Juan.

Novoa, M. L. (2014). Pensamiento musical y representación visual en América latina durante la década del sesenta: la Primera Exposición Americana de Partituras Contemporáneas. Caiana, 4, 1-17.

Novoa, M. L. (Comp.). (2011). Alberto Ginastera en el Instituto Di Tella: correspondencia 1958-1970. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

Paiva, V. (2020). Alberto Williams y la edificación de un relato originario de la música argentina. Estrategias y recursos discursivos. Música e Investigación, 28, 49-80.

Paiva, V. (2014). El campo de la música académica en Argentina y el problema de la identidad nacional, entre las décadas de 1890 y 1950. Los conservatorios privados. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, Ensenada. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.4212/ev.4212.pdf

Plante, I. (2013). Argentinos en París. Arte y viajes culturales durante los años sesenta. Buenos Aires: Edhasa.

Romero Palacios de Jiménez Espinosa, B. (1936). Bodas de Plata con el arte musical. Bahía Blanca: Talleres Panzini.

Sacchi de Ceriotto, M. A. (2014). La música, incansable viajera: sesenta años de prácticas musicales en Mendoza: 1852-1912. Mendoza: Ediunc.

Sewell, W. H. (2009). Líneas torcidas. Entrepasados, 35, 9-23.

Starobinski, J. (1999). La palabra civilización. Prismas. Revista de Historia Intelectual, 3, 9-36.

Vázquez, H. G. (2019). Los sesenta Ginasteras. Ginastera en los sesenta. En S. L Mansilla, et al. Malambo, truculencia y legado: apuntes para el análisis de la obra de Alberto Ginastera (pp. 107-120). La Plata: Ediciones Gilardo Gilardi.

Vázquez, H. G. (2009). Alberto Ginastera, el surgimiento del CLAEM, la producción musical de los primeros becarios y su recepción crítica en el campo musical de Buenos Aires. Revista Argentina de Musicología, 10, 137-163.

Yunis, M. (2018). Cultoras del arte musical: música y consumos culturales de niñas y mujeres de la burguesía rosarina, entre 1870-1920. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género. 2(1), 1-16. Recuperado de: https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/download/DESe032/9210/