The construction of the apocalyptical political discourse in the Vade Mecum in tribulatione by Juan de Rocatallada during Juan II Castile

Main Article Content

Israel Sanmartín

Abstract

In this paper the Vade Mecum in Tribulatione by Juan de Rocatallada shall be analyzed. The narration he builds in this apocalyptic work took a political dimension which in turn gave birth to a political history that during the XVth century generated a political discourse. To achieve our goal, to unravel said discourse, the elements of the narrative construction as well as the real and “marvelous” dimensions of the aforementioned work will be analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sanmartín, I. (2021). The construction of the apocalyptical political discourse in the Vade Mecum in tribulatione by Juan de Rocatallada during Juan II Castile. Trabajos Y Comunicaciones, (53), e137. https://doi.org/10.24215/23468971e137
Section
Dossier: El discurso político en los cuerpos complejos de la monarquía castellana (s. XIII-XVIII). Narrativas de poder, comunicación y negociación

References

Aurell, J. (2013). La historiografí­a medieval: siglos IX-XV. En J. Aurell, C. Balmaceda, P. Burke y F. Soza, Comprender el pasado. Una historia de la escritura y el pensamiento histórico (pp. 95-142). Madrid: Akal.

Bignami-Odier, J. (1952). Études sur Jean de Roquetaillade (Johannes de Rupescissa). Paris: Vrin

Baumgartner, F. J. (1999). Longing for the End. A history of Millennialism in Western civilization. Palgrave: New York

Calderón Ortega, J. M. (1998). Álvaro de Luna: riqueza y poder en la Castilla del siglo XV. Madrid: Centro Universitario Ramón Carande.

Conde, J. C. (2000). Para una teorí­a de la historiografí­a en el ámbito universal de la Edad Media: notas sobre su caracterización como relato. En A. Wardi (ed.), Teorí­a y práctica de la historiografí­a hispánica medieval (pp. 167-192). Birminghan: The University of Birmingham Press.

Flori, J. (2010). El islam y el fin de los tiempos. La interpretación profética de las invasiones musulmanas en la cristiandad medieval. Madrid: Akal

Gómez Redondo, F. (2002). Historia de la prosa medieval castellana. Los orí­genes del humanismo. El marco cultural de Enrique III y Juan II. Madrid: Cátedra.

Gouguenheim, S. (1999). Les Fausses Terreurs de l ´an mil. Attente de la fin des tempos ou approfondissement de la foi?. Paris: Editions Picard.

Grupo de estudios Beato de Liebana (1978). Actas del Simposio para el Estudio de los Códices al Comentario del Apocalipsis del Beato de Liebana (3 vol.). Madrid: Joyas Bibliográficas.

Guadalajara Medina, J. (2004). El Anticristo en la España medieval. Madrid: Laberinto.

Guadalajara Medina, J. (1996). Las profecí­as del anticristo en la Edad Media. Madrid: Gredos.

Kaup, M. (2017). John of Rupescissa ´s Vade Mecum in Tribulacione (1356): A Late Medieval Eschatological Manual for the Forthcoming Thirteen Years of Horror and Hardship. Oxxon: Routledge.

Le Goff, J. (1985). Lo Maravilloso y lo cotidiano en el Occidente Medieval. Barcelona: Gedisa.

Le Goff, J. y Smitt, J. C. S. (eds.) (2003). Diccionario razonado del Occidente Medieval. Madrid: Akal.

Lozano Escribano, J. y Anaya Acebes, L. (2002). Literatura apocalí­ptica cristiana (hasta el año 1000). Madrid: Ediciones Polifemo

Monsalvo Antón, J. M. (2010). Poder y cultura en la Castilla de Juan II: ambientes cortesanos, humanismo autóctono y discursos polí­ticos. En L. E. Rodrí­guez-San Pedro Bezares y J. L. Polo Rodrí­guez (eds.). Salamanca y su Universidad en el primer Renacimiento: siglo XV (pp.15-92). Salamanca: Universidad Salamanca.

Ramires, F. (2012). Entre el silencio y el grito. Las manifestaciones emocionales como soporte del discurso historiográfico durante el reinado de Juan II de Castilla. Mirabilia: Revista Eletrí´nica de História Antiga e Medieval, 15, 56-73. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4218157

Reeves, M. (1969). The influence of Prophecy in the Latter Middle Ages. A Study of Joachimism. Oxford: Clarendon Press.

de Rocatallada, J. (1356). Vade Mecum in Tribulacione. Biblioteca Capitular de Oviedo.

Rousset, P. (1956). Les sens du merveilleux í l ´époque féodale. Le Moyen Áge, 72, 25-37.

Rousset, P. (1951). La conception de l'histoire aÌ€ l'eÌpoque feÌodale. Paris: Presses universitaires de France.

Schaefer, B. E. (2003). The Astronomical Situation around the Year 1000. En R. Landes, A. Gow y D. C. Van Meter (eds.). The Apocalyptic Year 1000. Religious Expectation and Social Change, 950-1050 (pp. 329-337). New York: Oxford University Press.

Weber, E. (1999). Apocalypses et millénarismes. Prophéties, cultes et croyances millénaristes í travers les í¢ges. Paris: Fayard

Whalen, B. E. (2009). Dominion of God. Christendom and Apocalipse in the Middle Ages. Cambridge: Harvard University Press