Caillet Bois, director of the Institute and organizer of the conferences on research methods and teaching of River Plate history and in the United States

Main Article Content

Sandra Sauro

Abstract

Caillet Bois participates in the organization of the conferences on research and teaching methods of River Plate history and in the United States. The Fulbright Commission and Professor Roland T. Ely collaborate and present an academic program on which the seminars held between 1966 and 1971 will be based. The continuity of the meetings, the teaching of courses, the offer of scholarships and the geopolitical changes contribute to explain the introduction and consolidation of the studies of the history of the United States in some Argentine universities. An attempt will be made to review the set of papers presented in these six academic meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sauro, S. (2019). Caillet Bois, director of the Institute and organizer of the conferences on research methods and teaching of River Plate history and in the United States. Trabajos Y Comunicaciones, (50), e098. https://doi.org/10.24215/23468971e098
Section
Dossier

References

Buchbinder, P. (1997) Historia de la Facultad de Filosofí­a y Letras. Universidad de Buenos Aires, Eudeba, Buenos Aires, caps. XIII-XVI.

Devoto, F. (1994) “Los estudios históricos en la Facultad de Filosofí­a y Letras entre dos crisis institucionales (1955-1966)" en La historiografí­a argentina en el siglo XX, T II, CEAL, Buenos Aires, p. 50-65.

Devoto F. y Pagano, N. (2009) Historia de la Historiografí­a Argentina, Buenos Aires, Sudamericana.

Dowker, G. (1991) “ ¿Ciencia universitaria o industrial? El auge de la investigación industrial”. En Serrés, Michel. Historia de las ciencias. (s/l): Cátedra.

Mí­guez, E. (1994) “El paradigma de la historiografí­a económico social de la renovación de los años 60, vistos desde los años 90” en Devoto, F.: (comp.) La historiografí­a argentina en el siglo XX, Buenos Aires, CEAL. vol. 2, pp. 10-29.

Halperí­n Donghi, T. (1998) Historia Contemporánea de América Latina. México. Alianza Editorial.

Hobsbawm, E., (1999) “Brujos y aprendices: las ciencias naturales”, en Historia del siglo XX, Buenos Aires, Crí­tica, 3 ª reimpr. pp. 516–50;

Iggers, G. (1995): La ciencia histórica en el siglo XX. La ciencia histórica en el siglo xx. Las tendencias actuales. Una visión panorámica y crí­tica del debate internacional. Idea Books, Barcelona.

Medina, M. y Sanmartí­n, J. (Eds.) (1990): Ciencia, tecnologí­a y sociedad. Barcelona, Anthropos.

Noiriel, G.: (1997) Sobre la crisis de la historia. Madrid. Cátedra. Cap. 1 y 2.

Pietschmann, H. (2000) “La historia de América Latina como subdisciplina histórica”, en Anuario IEHS: Instituto de Estudios histórico sociales, ISSN 0326- 9671, N. 15.

Pita González, A. y Ventura Ramí­rez, R. “La convención sobre la enseñanza de la Historia: educar para la comprensión americana”. https://studylib.es/doc/1332275/la-convención-sobre-la-enseñanza-de-la-historia.

Riquelme, G. (ed.) (2008): Las universidades frente a las demandas sociales y productivas. Tomo I, Buenos Aires, Miño y Dávila Editores.

Rodrí­guez, M. (2016) “Los historiadores, las conmemoraciones y su celebración. El IV Congreso Internacional de Historia de América y el Sesquicentenario de la independencia”. Jornadas. 200 años. Independencias, guerra y nuevos órdenes en América. Los tiempos convulsionados, las ideas y sus resonancias. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales. UBA, 2016. (Mineo)

Rodrí­guez, M y Saura, S. (2017) “Congresos, redes académicas y conmemoraciones: entre la historia y la polí­tica de la historia en la Argentina del Sesquicentenario de la Independencia”. GT 11. La historiografí­a en los Estados de la Cuenca del Plata (siglos XIX y XX). Configuraciones, itinerarios, intercambios. Jornadas Académicas 2017 Profesor Washington Benavidez (VII Jornadas de Investigación, VI Jornadas de extensión y V Encuentro de Egresados y Maestrandos) de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de la República. Montevideo, 11, 12 y 13 de octubre de 2017. (Mimeo)

Rodrí­guez, M. (2018). De historiadores y de los posibles usos de su saber: la contribución de los Congresos Internacionales de Historia de América en la conformación de una identidad americana (décadas de 1930 a 1960). Consultado en: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/download/1368/732

Saldaña, J.J. (coordinador) (1996): Historia social de las ciencias en América Latina. Porrúa Grupo Editor, 1996

Sauro, S (2018) “La creación de la Sección de “Documentación Extranjera” en el Instituto de Investigaciones Históricas “Dr. Emilio Ravignani” (mimeo. Presentado en las VIII Jornadas de la División Historia “En el Centenario de la Reforma Universitaria”. UNLU, 7 y 8 de noviembre de 2018. (Mimeo)

Solí­s, C. y Sellés, M., (2005) Cap. 29 “La ciencia del siglo XX”, en Historia de la ciencia, Madrid, Espasa–Calpe, Cap. 25, pp. 983-1010

Tcach, C. (2007) “Golpes, proscripciones y partidos polí­ticos” en James, D. (coord.) Violencia, proscripción y autoritarismo. Buenos Aires, Sudamericana. IX Nueva Historia Argentina, cap. 1

Varsavsky, O. (1969): Ciencia, polí­tica y cientificismo. Buenos Aires. CEAL.