The Mixed School of Nurses of 1942: a commitment to the professionalization of nursing in the province of Mendoza

Main Article Content

Ivana Hirschegger

Abstract

During the neo-conservatism in Mendoza (1932-1943), a series of projects aimed at granting greater professional status to the health system through the creation of training spaces were promoted. From this, the present research focuses on the creation of the Mixed School of Nurses of 1942, and analyzes the characteristics of the projects that gave rise to it, the foundations of the professionalization of the occupation, continuities and differences between the different proposals, and finally the model to be implemented in the province. On the other hand, we dialogue with other researches about the recipients of this type of education, as well as aspects such as the occupation of hierarchical positions, organization, study plans, stereotypes of students, etc. We will also learn about the first results regarding the training of human resources and the institutional changes that took place during the first Peronism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hirschegger, I. (2019). The Mixed School of Nurses of 1942: a commitment to the professionalization of nursing in the province of Mendoza. Trabajos Y Comunicaciones, (49), e084. https://doi.org/10.24215/23468971e084
Section
Dossier

References

Biernat, C. y Ramacciotti, K. (2014). Historia de la salud y la enfermedad. Bajo la lupa de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Biblos.

Biernat, C., Cerdá J.M. y Ramacciotti, K. (2015). La Salud pública y la enfermerí­a en la Argentina. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Biernat, C. y Ramacciotti, K. (2017). La formación de la Salud Pública como vehí­culo de profesionalización de la burocracia sanitaria argentina del siglo XX. En M.S. Di Liscia y G. Soprano (eds.), Burocracias estatales. Problemas, enfoques y estudios de caso en la Argentina (entre fines del siglo XIX y XX). Rosario: Prohistoria Ediciones.

Bohoslavsky, E. (2016). ¿Hay una nueva historiografí­a del Estado argentino?. En F. Rodrí­guez Vázquez y C. Raffa, Profesionalizando un Estado provincial, Mendoza. 1890-1955. Mendoza: Instituto de Historia Americana y Argentina, UNCuyo.

Bohoslavsky, E. y Soprano G. (2010). Un Estado con rostro humano. Funcionarios e instituciones estatales en Argentina (desde 1880 hasta la actualidad). Buenos Aires: Prometeo-UNGS.

Frederic, S.; Graciano, O. y Soprano, G. (2010). El Estado argentino y las profesiones. Liberales, académicas y armadas. Rosario: Prohistoria.

Hevia, P. (2006). Los inicios de la Escuela de Salubridad de Chile: 1943-1957. Revista Chile Salud Pública, 10(3).

Hirschegger, I. (2010). El bienestar social durante el peronismo clásico. La expansión de los servicios de salud hacia las áreas rurales de los municipios de la provincia de Mendoza (1946-1955). Mundo Agrario, 11(21).

Hirschegger, I. (2016). Educación y trabajo en Mendoza: las escuelas técnicas regionales de oficio en sus orí­genes (1939-1944). Revista Iberoamericana de Industria, Viticultura y Ruralidad (RIVAR), 8.

Hirschegger, I. (2016). La Salud Pública frente a un Estado centralizado: establecimientos y servicios asistenciales en la provincia de Mendoza durante el primer peronismo. Trabajos y Comunicaciones, 44.

León Román, C.A. (2006). El uniforme y su influencia en la imagen social. Revista Cubana de Enfermerí­a, 22.

Lizabe, G., Binia, I., y Vázquez, M. G. (2015). Historia de la medicina a través de sus mujeres. Mendoza: Facultad de Filosofí­a y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Martí­n, A.L. (2015). Mujeres y enfermerí­a: una asociación temprana y estable (1886-1940). En C. Biernat, et. al., La salud pública y la enfermerí­a en la Argentina. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Morrone, B. (2013). La construcción de la identidad de la enfermerí­a argentina: colonización avances y retrocesos emancipatorios. PHAIRANÉTE.

Pozzio, M. (2018). ¿Saber, profesión o qué? El sanitarismo argentino desde el punto de vista de sus protagonistas (2002-2015). En L. Rodrí­guez y G. Soprano, Profesionales e intelectuales de Estado Análisis de perfiles y trayectorias en la salud pública, la educación y las fuerzas armadas. Rosario: Prohistoria.

Ramacciotti, K. y Valobra, A. (2008). Profesión, vocación y lealtad en la enfermerí­a peronista. C. Barry, K. Ramacciotti A. Valobra (eds.), La Fundación Eva Perón y las mujeres: entre la provocación y la inclusión. Buenos Aires: Biblos.

Ramacciotti, K. y Valobra, A. (2009). La profesionalización de la enfermerí­a en Argentina: Disputados polí­ticas e institucionales durante el peronismo. Asclepio, 62(2).

Rodrí­guez, L. y Soprano, G. (2018). Profesionales e intelectuales de Estado Análisis de perfiles y trayectorias en la salud pública, la educación y las fuerzas armadas. Rosario: Prohistoria.

Rodrí­guez Vázquez, F. (2013). Educación agrí­cola y vitivinicultura en Mendoza. La formación de recursos humanos y la generación de conocimientos técnicos (1890-1920). Rosario: Prohistoria.

Soprano, G. (2014). Agencias estatales y procesos de configuración estatal. En C. Biernat y K. Ramacciotti (eds.), Historia de la salud y la enfermedad. Bajo la lupa de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Biblos.

Valobra, A. (2017). El dilema Nightingale: controversias sobre la profesionalización de la enfermerí­a en Argentina 1949-1967. Dynamis, 37(2).

Wainerman, C. y Binstock, G. (1992). El nacimiento de una ocupación femenina: La enfermerí­a en Buenos Aires. Desarrollo Económico, 32(126).