Latin American scientific congresses and universitaries studies among the expectations of the teachers of Tucumán, early twentieth century

Main Article Content

Marcela Vignoli

Abstract

The aim of this article is to analyze the concerns expressed by some teachers of Tucumán for participating in the Latin American Scientific Congresses that took place in the region at the end of the XIX century and the beginig of XX century. We will try to determine how science was part of the horizon of expectations of this group, who also pushed to continue their higher education in other provinces, until the provincial university was created in 1914. We will investigate the real objectives that had this institution regarding the education of women, contrasting with other universities of the period.


This purpose will lead us to investigate in books of minutes of associations of educational cultural nature where these women had outstanding performance, as well as in the documents of creation of the House of High Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vignoli, M. (2019). Latin American scientific congresses and universitaries studies among the expectations of the teachers of Tucumán, early twentieth century. Trabajos Y Comunicaciones, (49), e074. https://doi.org/10.24215/23468971e074
Section
Articles

References

Acri, M. (2012), Las asociaciones y gremios docentes de la Argentina. La situación laboral, la organización y las primeras luchas (1881 – 1930) (Tesis de Maestrí­a), Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Arias, A. C. (2016). “Las mujeres en la historia de la ciencia argentina: una revisión crí­tica de la bibliografí­a”. Recuperado de http://trabajosycomunicaciones.fahce.unlp.edu.ar/.

Ascolani, A. (1998). “Historiadores e Historia educacional Argentina. Una mirada retrospectiva de su estado actual”, Sarmiento, Anuario Galego de Historia de Educación, 2, 217- 226.

Assaf, S. (2000). La Escuela Normal de Tucumán. Reseña histórica, 1875-1950. Tucumán: Top Graph.

Barletta, A. M. (2011) “La Revista Archivos de Ciencias de la Educación: Apuntes para una o varias historias institucionales”. En Archivos de Ciencias de la Educación, 5(5), pp. 17-36.

Barrancos, D. (2000). “Itinerarios cientí­ficos femeninos a principios del XX: solas pero no resignadas” en Monserrat, M. (Comp.) La ciencia en la argentina entre siglos. Textos, contextos e instituciones, Buenos Aires: Manantial.

Barrancos, D. (2000). “Inferioridad jurí­dica y encierro doméstico”, en Gil Lozano, V. et al, (Eds.) Historia de las mujeres en la Argentina. Colonia y Siglo XIX, Buenos Aires: Taurus

Barrancos, D. (2002). Inclusión/Exclusión. Historia con mujeres, Buenos Aires: FCE.

Barrancos, D. (2007). Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos, Buenos Aires: Sudamericana.

Billorou, M. (2016) “Mujeres que enseñan no solo en las aulas: docentes en el interior argentino en la primera mitad del siglo XX”. Anuario de Historia de la Educación, vol. 17 nro. 2, pp. 57-79.

Bravo, M. C. (2008). Campesinos, azúcar y polí­tica: cañeros, acción corporativa y vida polí­tica en Tucumán (1895-1930) Rosario: Prohistoria.

Caldo, P. (2013) “El hábito hace a la maestra. Hacia una historia de las prácticas de consumo de las mujeres dedicadas a la docencia en Argentina. 1939-1943”. Navegamerica. Revista electrónica de la Asociación Española de Americanistas; Murcia; pp. 1-30.

Caldo, P. (2014) “No parecí­an mujeres pero lo eran. La educación femenina de las maestras, Argentina 1920-1930”. Revista Historia y Sociedad; Medellí­n, pp. 1-30.

Demoor, M. (2003). Doncellas medievales en la poesí­a de Lord Alfred Tennyson: retratos del pasado como espejos del presente. Signos 36 (54), pp. 169-176.

Di Liscia, M. y Maristany, J (Eds.) (1997). Mujeres y Estado en la argentina. Educación, salud y beneficencia. Buenos Aires: Biblos.

Fiorucci, F. & Rodrí­guez, L. (2018) Intelectuales de la educación y el Estado: maestros, médicos y arquitectos, Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Fiorucci, F. (2012) “Las escuelas normales y la vida cultural”, en: Fiorucci, F. y Laguarda, P. Intelectuales, cultura y polí­tica en espacios regionales de Argentina. Rosario: Prohistoria.

Garcí­a, S. V. (2006). Ni solas ni resignadas: la participación femenina en las actividades cientí­fico-académicas de la Argentina en los inicios del siglo XX. Cadernos pagu, 27, pp. 133-172.

Garrido, H. (1999). Educación, universidad y género. Participación de las mujeres en el espacio universitario tucumano. Tucumán: Facultad de Filosofí­a y Letras, Universidad Nacional de Tucumán.

Gindí­n, J. (2008). Sindicalismo docente en México, Brasil y Argentina. Una hipótesis explicativa de su estructura diferenciada, Revista mexicana de investigación educativa, 13 (37), pp. 351- 375.

Gindí­n, J. (2010). “Associações e Sindicatos de Trabalhadores em Educação”. En Seminário Internacional da Rede de Pesquisadores sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores em Educação. Reunión llevada a cabo en Rí­o de Janeiro, Brasil.

González, J. V. (1935) Obras Completas de Joaquí­n V. González, Vol. XIV, Buenos Aires: Universidad Nacional de la Plata.

http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/4519/2/TFLACSO-2012MAA.pdf .

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5425/pr.5425.pdf.

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6591/pr.6591.pdf

Kreibohm, E. (1960). Un siglo de Cultura Provinciana. Aportaciones históricas alrededor de la vida de una institución tucumana. De la “Sociedad Sarmiento” a nuestra Universidad. Tucumán, Universidad Nacional de Tucumán.

Lavrin, Asunción (1997. Cambiando actitudes sobre el rol de la mujer: experiencias de los paí­ses del ConoSur a principios de siglo. Revista europea de estudios latinoamericanos y del caribe, 62, 71-92.

Lionetti, L. (2007) La misión polí­tica de la escuela pública: la formación del ciudadano de la república (1870-1916), Buenos Aires: Miño y Dávila.

Martí­nez Trucco, A. (2004). Acción Gremial del Magisterio de Santa Fe, Santa Fe: Editorial Universidad del Litoral.

Morgade, G. (1997) Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina 1870-1930. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Pérez Cantó, P. y Bandieri, S. (2005) Educación, género y ciudadaní­a. Las mujeres argentinas: 1700-1943. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Priego, Natalia (2011) Heroí­nas anónimoasde la ciencia en México: Petra Martí­nez, maestra. En Jacinto, L. y Scarzanella E. (Eds.) Género y ciencia en Amçerica Latina; mujeres en la academia y en la clí­nica (siglos XIX y XX), Madrid: Iberoamericana.

Ribeiro da Andrade, A. (2002). A terceira reuniao do Congresso Scientí­fico Latino-Americano: ciencia e polí­tica, Rí­o de Janeiro: Museu de Astronomí­a e Ciencias Afins.

Richard Jorba, R. (2013). Somos el pueblo y la patria. El populismo lencinista en Mendoza frente al conflicto social y la prensa: discursos, representaciones y acciones, 1917-1919, Revista de Historia Americana y Argentina, 48 (1), pp. 11-54.

Sagasti, F. & Pavaez A. (1989). Ciencias y tecnologí­a en América Latina a principios del siglo XX: primer congreso cientí­fico panamericano Quipu, 6 ( 2), pp. 189-216.

Southwell, M. (2014) Cien años de Ciencias de la Educación: Entre los fundamentos de la pedagogí­a y el diálogo con el sistema educativo. Archivos de Ciencias de la Educación, vol. 8, no 8, pp. 1-32

Terán, J. B. (1964). La Universidad y la vida, U.N.T., Tucumán.

Terán, Juan B. La Nueva Universidad. Tucumán, s.f.e.

Valdez del Pino, J. (1920) El Album del magisterio de la provincia de Tucumán. Tucumán: Gobierno de la provincia de Tucumán.

Vignoli, M. (2011) Educadoras, lectoras y socias. La irrupción de las mujeres en un espacio de sociabilidad masculino. La Sociedad Sarmiento de Tucumán (Argentina) entre 1882 y 1902, Secuencia, 80, pp. 41-62.

Vignoli, M. (2015a) Sociabilidad y cultura polí­tica la Sociedad Sarmiento de Tucumán, 1880-1914, Rosario: Prohistoria.

Vignoli, M. (2015b) “Trayectoria educativa y prácticas asociativas de una tucumana de entre siglos: Margarita Todd, maestra normalista”, Historia y Memoria, 11, pp. 123-149.

Villarreal, S. (1974). La Universidad que conocí­, Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán

Yannoulas, S. (1996) Educar: ¿una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia 1870-1930. Buenos Aires: Kapelusz.