Regulate the culture: the police intervention in musical practices (Buenos Aires, 1820-1833)

Main Article Content

Guillermina Mariel Guillamon

Abstract

The aim of this work is to analyze what were the main areas of intervention of the police respect the musical culture. To do this, at first we inquire about the action of musicians, theater manager and officials of the provincial government at the time of claim and regulate activities, contracts and materials spaces through the police. In a second part, we aprroach about that that was enunciated as part of the " desirable order” for activities and musical practices , customs and habits of the public frequent the theater Coliseo Provisional, rights and obligations of the theater manager , musicians and government.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guillamon, G. M. (2017). Regulate the culture: the police intervention in musical practices (Buenos Aires, 1820-1833). Trabajos Y Comunicaciones, (45), e031. https://doi.org/10.24215/TyCe031
Section
Articles
Author Biography

Guillermina Mariel Guillamon, Universidad Nacional de Tres de Febrero - CONICET

Magister en Historia por la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF) y Profesora en Historia por la Universidad Nacional de La Plata. Actualmente, doctoranda en Historia por la UNTREF. Becaria doctoral del CONICET con sede en el Instituto de Estudios Históricos de la misma casa de estudios. Se especializa en historia cultura e historia de la música en el Río de la Plata.

References

Allier, R. (2008) ¿Qué es esto de la ópera? Introducción al mundo de la lírica. Barcelona: Robinbook: 2008.

Aliata, F. (2006) La ciudad regular. Arquitectura, programas e instituciones en el Buenos Aires posrevolucionario, 1821-1835. Buenos Aires: Prometeo.

Becker, H. (2008) Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. UNQUI: Bernal.

Bosch, M. (1910) Historia del Teatro en Buenos Aires, Buenos Aires: Establecimiento tipográfico El Comercio.

Galeano, D. (2009) Escritores, detectives y archivistas. La cultura policía en Buenos Aires. 1821-1910. Buenos Aires: Teseo.

Gallo, K. (2005) “Un escenario para la feliz experiencia. Teatro, política y vida pública en Buenos Aires. 1820-1827”. En: Batticuore, G., Gallo, K., Myers, J. (Comp.). Resonancias
románticas: ensayos sobre historia de la cultura argentina, 1820- 1890 .Buenos Aires: Eudeba. Pp. 121-133.

Molina, E. (2004) “De recurso de pedagogía cívica a instrumento de disciplinamiento social: el espectáculo teatral en el programa reformista de la elite dirigente rioplatense (1810-1825)”. En: Prismas. Revista de historia intelectual, n 8, Pp. 33-58.

Pelletieri, O. (Comp.) (2005) Historia del teatro en Buenos Aires. El período de la constitución (1770-1884). Buenos Aires: Galerna.

Rico, A. (2008) Policías, soldados, vecinos. Las funciones policiales entre las reformas rivadavianas y la caída del régimen rosista, Tesis de Maestría inédita, Universidad de Luján.

Seigbel, Beatriz (2006) Historia del Teatro Argentino. Desde los rituales hasta 1920. Buenos Aires: Corregidor.

Ternavasio, M., (2000) “Las reformas rivadavianas y el Congreso General Constituyente (1820-1827) Goldman, Noemí (Dir.) Nueva Historia Argentina. Revolución, República, Confederación , 1806-1852. Tomo III. Buenos Aires: Sudamericana.

(2014) La revolución del voto. Prácticas y elecciones en Buenos Aires, 1810-1855. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Un inglés (2002) Cinco años en Buenos Aires (1820-1825). Buenos Aires: Taurus.

Vaccaroni, Agustina (2014) “Las Órdenes Superiores: gobierno, policía y sectores subalternos” En: REFA, N 5, Pp. 141-151.

Vasco, M. (2008) A Música no Rio de Janeiro no Tempo de D. João VI. Río de Janeiro: Casa da Palabra.

Viqueira Albán, J. P. (1987) ¿Relajados o reprimidos? Diversiones públicas y vida social en la ciudad de México durante el Siglo de las Luces, México DF: Fondo de Cultura Económica.

Wilde, J.A. (1966) Buenos Aires desde Setenta Años Atrás, Buenos Aires: Eudeba.